MBSR


Mindfulness Based Stress Reduction

Professor i Medicin ved University of Massachusetts Medical School, Jon Kabat-Zinn, udviklede MBSR-programmet i 1979. Programmet er baseret på mindfulness meditation, og blev udviklet for at imødekomme en stigning af patienter med stress. Der er efterhånden forsket en del i virkningen af mindfulness og resultaterne har været positive både hvad angår fysiske såvel som psykiske lidelser.

Stress er vor tids hurtigst voksende folkesygdom og MBSR-kurset er i dag en udbredt og anerkendt metode til stresshåndtering. Kurset ruster dig til både at forebygge og håndtere stress, men henvender sig også til dig, som blot ønsker, at invitere mere nærvær og opmærksomhed ind i dit liv.

MBSR kurset er et 8 ugers forløb, hvor vi mødes én gang ugentligt i 2,5 time samt en hel dag i fordybelse.
På kurset bliver du introduceret for og trænet i de grundlæggende principper i mindfulness.

Derudover går vi i dybden med:
Egenomsorg, hvorfor er det så svært?
Træning i opmærksomhed og i at være i nuet.
Opmærksomhed på adskillelsen af tanker, følelser og krop.
Stress og livsstil.
Grundholdningerne i mindfulness.
Reaktions- og kommunikationsmønstre.
Kropsbevidsthed.
Vigtigheden af intention.

Kurset gør dig i stand til på egen hånd fremover at vedligeholde en meditationspraksis.
Du skal påregne 45-60 min. hjemmearbejde om dagen i 6 dage om ugen.