Mindfulness med ældre


Mindfulness med ældre er en kombination af lette yogaøvelser, mindfulness øvelser, sanseøvelser og refleksioner. Vi arbejder med vejrtrækningen, tanker, følelser og kropslige fornemmelser.

Mindfulness kan være medvirkende til at reducere stress, angst, depressioner og uro. Derudover styrker det immunforsvaret og er et effektivt middel til selvberoligelse. Mindfulness kan også have en positiv effekt på berøringsangste ældre.

Oxytocin

Under mindfulness frigøres hormonet oxytocin, også kaldet lykkehormonet eller kærlighedshormonet. Berøring er det, som stimulerer frigørelsen af oxytocin mest, men nærvær, samvær og fortrolighed stimulerer også oxytocinfrigørelsen.

Hormonet dannes i hjernen i hypothalamus (det center der også regulerer stress og antistress), det frigøres herefter til blodbanerne og oxytocin påvirker vores centrale nervesystem, så vi spænder af og får ro. Det vil sige, vi stresser af. Mængden af kortisol i blodet halveres, puls og blodtryk daler og du føler ro velvære og varme.

Selv om mængden af oxytocin i blodet halveres efter blot nogle få minutter, så får vi glæde af det i lang tid, da den resterende mængde bliver længe i kroppen.

Forløb i ældreplejen

Book et forløb så I kan se, hvordan det foregår. Jeg kommer til jer (storkøbenhavn, nord- og midtsjælland). Grupper med ca. 6 pers. plus min. èn plejepersonale.

2 gange ugentligt à 1 time i 4 uger: I alt kr. 4.800,- plus transport.

Herefter ønsker I måske selv at uddanne plejepersonalet til mindfulness mentor for ældre.

Læs mere om dette HER

Her kan du læse en artikel om et mindfulness forløb på Plejecenter Kirstinehaven i Ballerup. (link)